
Hjulbåten Sara på Nøklevann ved Sarabråten, juli 1874. Ukjent fotograf / Fotoalbum Sarabråten, utlånt av Christine Heftye / Sarabråtens venner
På Nøklevann hadde Thomas Heftye tre båter til gjestenes forlystelse. Den mest kjente var den håndsveivede hjulbåten Sara, der to mann satt og sveivet skovlehjulene. Sara kunne ta opp til 20 personer. I tillegg hadde Heftye robåtene Dragen og Marie på Nøklevann.

Sara ved brygga ved Sarabråten, ca. 1871. Ukjent fotograf / Fotoalbum Sarabråten, utlånt av Christine Heftye / Sarabråtens venner
Da kommunen overtok husene på Sarabråten i 1911, fikk visstnok Heftye jr. tilbud om skarve 50 kroner for Sara. Dette skambudet takket han nei til, og ba heller Peter Kristiansen (Peter kusk) og tømmerhogger Hans Andersen hugge opp båten.
Arild Wiik forteller:
På 70-tallet jobbet jeg i Skogvesenet, i Østmarka og jeg pratet en hel del med Hans Sørli. Han fortalte meg at hans far bl. a. hadde vært med og sveivet hjulbåten. Han og en annen kar fikk også oppdraget med å hogge opp hjulbåten. De synes det var for galt å ødelegge den fine båten, og valgte å fylle den med stein for så å senke den isteden. I følge Hans ble dette gjort utenfor Bukkeberget, hvor det visstnok skulle finnes en dyp ”renne eller løft” på bunnen.

Sara, Dragen og Marie ved bøyer i Nøklevann, 1897 (utsnitt). Foto: Marthinius Skøien / Nasjonalbiblioteket
Mange har opp i gjennom årene forsøkt å lokalisere vraket av Sara på bunnen av Nøklevann. I 2015 og 2016 ble omfattande søk gjort i samarbeid
med Maritimt museum, både med sonar («ekkolodd») og med dykkere. Men alle søkene har til nå vært uten positive resultat.
Takk for raskt svar.
Tilbaketråkk: Nøklevanns hvite svane gjenoppstår – Test